انواع سازه غشایی

مقدمه

انواع سازه غشایی ،

ویژگی‌های انعطاف‌پذیر منحصربه‌فرد غشای پارچه، سازه‌های غشایی تنیده ، به معماران، طراحان و مهندسان این فرصت را می‌دهد تا با فرم آزمایش کنند و ساختارهای بصری هیجان‌انگیز و نمادین ایجاد کنند. وزن غشاء در سازه های کششی بسیار کم است و در نتیجه، مقدار فولاد سازه ای مورد استفاده برای کنترل از غشا نیز حداقل است. بنابراین، وزن و همچنین هزینه کلی سازه های کششی در مقایسه با سیستم های سقف معمولی بسیار کمتر است. همانطور که از فولاد ضد زنگ استفاده می شود، فضای مفیدتری بدون ستون میانی حاصل می شود. از آنجایی که وزن سازه بسیار کم است، تحت تأثیر لرزه ای، نیروی شتاب زیادی را تجربه نخواهد کرد. سازه های غشایی کششی انواع و اشکال مختلفی دارند که هر کدام تخصص و کاربرد خاص خود را دارند که در زیر توضیح داده شده است.

 

 

 

انواع سازه غشایی

انواع سازه های غشایی کششی

دسته بندی کلی – انواع سازه غشایی

سه طبقه بندی اصلی مختلف در زمینه سیستم های ساختمانی کششی وجود دارد:

سازه های کششی غشایی

سازه های کششی مشبک

 سازه های پنوماتیکی.

اولین مورد مربوط به سازه هایی است که در آنها یک غشاء توسط کابل ها نگه داشته می شود و امکان توزیع تنش های کششی را در قالب آن فراهم می کند.

مورد دوم مربوط به سازه هایی است که در آنها شبکه کابلی نیروهای ذاتی را حمل می کند و آنها را به عناصر جداگانه منتقل می کند، به عنوان مثال، ورق های شیشه یا چوب.

در مورد سوم، یک غشای محافظ از طریق فشار هوا پشتیبانی می شود. انواع مختلف در زیر توضیح داده شده است.

انواع سازه غشایی – توضیحات و کاربردها

در این نوع سازه ها که در آنها یک غشاء توسط کابل ها نگه داشته می شود و امکان توزیع تنش های کششی را از طریق فرم خاص خود فراهم می کند. سازه‌های کششی خطی سازه‌ای هستند که تمامی اعضا در آن در نیروهای کششی خطی قرار دارند. این اعضای خطی توسط اعضای فشاری پشتیبانی می شوند، اما بارهای اصلی توسط اعضای کششی انجام می شود.

 

انواع سازه غشایی کششی- خطی

انواع مختلف سازه های کششی خطی عبارتند از:

پل های معلق
کابل های پرده
تیرهای کابلی یا خرپا
خرپاهای کابل
کابل های کشش مستقیم
سازه های غشایی کششی سه بعدی

سازه‌های کششی سه‌بعدی مجموعه‌ای از عناصری هستند که عمدتاً در کشش هستند، با فشرده‌سازی به یک دکل مرکزی و پایین به داخل زمین، چارچوب را با اشکال هندسی دستکاری می‌کند، غشاها را با قوس‌های فراگیر کشش می‌دهد و گام‌هایی به خطوط ساده ایجاد می‌کند. ، نماها می توانند ساختمان های معمولی را به سازه های نمادین با طراحی های خیره کننده تبدیل کنند.

 

انواع سازه غشایی کششی- سه بعدی

انواع سازه های کششی سه بعدی عبارتند از:

چرخ دوچرخه؛
خرپاهای کابل سه بعدی
ساختارهای تنسگریتی
سازه های غشایی کششی تحت تنش سطحی

سازه های کششی تحت تنش سطحی مانند 2 سازه کششی دیگر هستند، اما اعضای سطحی اعضای کششی هستند. این سازه پارچه ای معمولاً در نمای ساختمان و چادرهای گنبدی استفاده می شود، غشای محافظ به وسیله فشار هوا پشتیبانی می شود. انواع مختلف سازه های کششی با تنش سطحی عبارتند از:

غشاهای پیش تنیده
غشاهای تحت فشار پنوماتیک

اشکال مختلف سازه های غشایی کششی

انواع سازه غشایی- اشکال – مقدمه

مالکان و توسعه دهندگان در سراسر جهان مزایای ساخت سازه های ساختمانی با پارچه کششی را در مقایسه با محصولات ساختمانی سنتی کشف کرده اند. چه به دنبال یک مکان تفریحی مانند آمفی تئاتر، پوشش پیاده‌روی مسافران در ایستگاه‌های حمل‌ونقل یا سازه‌ای برای مناسب‌سازی زمین‌های ورزشی خود برای رقابت در تمام طول سال باشید، ساختار پارچه‌ای کششی ممکن است راه‌حل ایده‌آلی باشد. اشکال مختلفی از سازه های غشایی کششی وجود دارد که بر حسب کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند که در زیر به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

 

انواع سازه غشایی- اشکال -ساختار تنش مخروطی یا سایبان

طرح های مخروطی می توانند دارای دکل های تک یا چندگانه باشند. برای هر دو گزینه طراحی، غشاها بین یک حلقه در نوک قله و ستون‌های پشتیبانی محیطی تحتانی کشیده می‌شوند. مخروط ها برای پوشاندن مناطق بزرگ و بارگیری باران یا برف شدید بسیار موثر هستند. دکل ها می توانند به زمین بروند یا می توانند از یک دکل “پرنده” استفاده کنند که در آن از کابل ها برای حمایت از دکل در هوا برای ایجاد فضای بدون مانع در زیر استفاده می شود. برای هر دو گزینه طراحی، غشای PTFE یا PVC بین یک حلقه در قله و ستون‌های نگهدارنده محیطی پایین تنیده می‌شود. مخروط ها به ویژه در مناطقی که نیاز به رعایت مقررات بارندگی زیاد باران یا برف دارند موثر هستند.

 

انواع سازه غشایی- اشکال -ساختار ضد آوار یا سنکلاستیک

سازه های ضدآوار سازه هایی هستند که در آنها مراکز انحنا در طرفین مخالف سطح قرار دارند. این معمولاً به عنوان یک شکل زین توصیف می شود. پارابولوئید هذلولی یک سطح ضد آوند است. سازه های سینکلاستیک آنهایی هستند که در آنها مراکز یا انحناها در یک سمت سطح قرار دارند. این گنبدی شکل است. این را می توان با یک پارچه معماری با تورم ایجاد کرد – یعنی فشار هوا در داخل گنبد به جای مخالفت انحنا، فرم سطح را در هنگام کشش حفظ می کند.

Visits: 323