تاریخچه سازه چادری

تاریخچه سازه چادری

قبل از پرداختن به این موضوع ؛ می توانید انواع سازه چادری که توسط شرکت سازه چادری و سایبان چادری آلفا طراحی و تولید می گردد

را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید :

 

تاریخچه سازه چادری – چکیده

تاریخچه سازه چادری ؛

مهندس مشهور ماتیس لوی تجارب خود را با سازه های چادری و سازه های کششی

در طی یک زندگی حرفه ای که هفت دهه به طول انجامیده است به اشتراک می گذارد

و آثاری از قبیل ساختمان های سفارتخانه و نمایشگاه های در مقیاس کوچک

تا هتل های بزرگ ، گرفته تا استادیوم های بسیار بزرگ و ساختمان های بلند را شامل می شود.

 

تاریخچه سازه چادری – ساختارهای پوسته

مقدمه

در پاییز سال 1954 ، من به دانشگاه کلمبیا رفتم تا بعد از دو سال خدمت ارتش

در یک شرکت ساختمانی در کره ، مدرک دانشگاهی دریافت کنم.

برای اینکه بیش از سه سال از کلاس دور باشم ، باید مهارت های ریاضی خود را بهبود ببخشم

بنا براین در دوره ای برای روش های عددی در مهندسی ثبت نام کردم.

استادی که خود را در اولین روز کلاس معرفی کرد ، ماریو سالوادوری ، یک پناهنده رومی بود

که انگلیسی را با لهجه دقیق صحبت می کرد و پیچیده ترین مفاهیم ریاضی را با وضوح مطلق ارائه می داد.

در اینجا بود که فهمیدم او نیز مهاجری مانند خودم است و لذا تصمیم گرفتم در صورت امکان از آن تقلید کنم.

ابتدا از او خواستم که مشاور پایان نامه من باشد و سپس ، به طور طبیعی ، من دوره دیگری را که او تدریس کرده بود ،

برای تحلیل ساختارهای سازه پارچه ای ثبت نام کردم.

 

تاریخچه آشنایی

من قبلاً با دیدن تصاویر منتشر شده از سازه های و سایبان های چادری طراحی شده توسط معمار مکزیکی ،

فلیکس کاندلا و مهندس ایتالیایی ، پیر لوئیجی نروی ،شگفت زده شده بودم ، بنابراین انجام این دوره برای من مهم بود.

معلوم شد که سالوادوری این طراحان را می شناسد و من توانستم هر دو را  در دوره تحصیلات تکمیلی ،

وقتی از آنها برای سخنرانی در کلمبیا دعوت شده بود، ملاقات کنم.

پس از اخذ مدرک خود ، توسط ماریو به Paul Weidlinger ، یک مهاجر مجارستانی که یک دفتر مهندسی مشاوره را تأسیس کرده بود

و به مهندسی که با طراحی سازه چادری احتیاج داشت ، معرفی شدم.

اگرچه در آن زمان دانش من کاملاً آکادمیک بود ، اما من بلافاصله با کار روی کلیسای سنت لوئیس پریوری طراحی شده توسط گیو اوباتا ،

ساختاری متشکل از صدف های استوانه ای که از قوس های بتنی پشتیبانی می شدند ، به جنبه های عملی طراحی سازه چادری هدایت شدم. (شکل1)

 

تاریخچه سازی چادری

 

شروع به کار عملی

من برای اولین بار با اشکال مختلف سازه دست و پنجه نرم کردم ،

فهمیدم که سقف های پارابولیکی نزدیکترین حالت به سالن را دارند … درسی که با مطالعه گاودا ساگرادا فامیگلیا آموختم.

هدف مثل همیشه این بود که پوسته تا حد ممکن نازک شود تا از فشارهای خمشی جلوگیری شود

اما در عین حال به اندازه کافی ضخیم باشد تا از مقاومت کششی مناسبی را داشته باشد.

این مسئله از طریق سازش شرایط مورد نیاز با ضخامت 50 میلی متر حل شد.

سهم من در این پروژه پیشنهاد مفهومی برای سیستم شکل گیری سایبان چادری بود.

 

فعالیت های طراحی سازه چادری

تاریخچه سازه چادری – سفارت آمریکا

در سالهای بعد در طراحی و اجرای سازه های چادری بیشماری شرکت کردم.

برای سفارت آمریكا در بغداد ، ما پوسته های پارابولیوئید را در محل اقامت سفیر ،

غشاهای تاشو بر روی ساختمان اداری و اشکال استوانه ای در بالای محوطه كارگران طراحی كردیم (شکل 2).

 

سایبان چادری

 

تاریخچه سازه چادری – سفارت آمریکا

برای معمار ،جورج ناکاشیما ، یک پوسته مخروطی ( آلاچیق چادری ) برای نمایشگاه وی طراحی کردیم (شکل 3).

 

تاریخچه سازی چادری

 

دو پوسته چوبی ، یکی به شکل یک پارابولوئید و دیگری مخروطی نیز برای ناکاشیما طراحی شده بود

تا نشان دهد چگونه تخته سه لا را می توان درغشاها استفاده کرد (شکل 4)

 

تاریخچه سازی چادری

 

تاریخچه سازه چادری – میشیگان

برای انجمن پس انداز و وام های فدرال Mount Clemens در کوهستان کلمنس ، میشیگان ،

ما یک سقف چادری  منحصر به فرد را ایجاد کردیم . (شکل 5).

 

تاریخچه سازی چادری

 

تاریخچه سازه چادری – ساحل کارائیب

در ساحل کارائیب در سن خوان ، پورتوریکو ، یک کلوپ شبانه به نام لا کونچا

در یک پوسته بتونی احاطه شده که توسط استخر بازتابی احاطه شده بود (شکل 6).

 

تاریخچه سازی چادری

 

این پوسته به ضخامت متغیر به طور تقریبی 60 میلی متر ضخامت در بالا و 200 میلی متر ضخامت در لولا از استیل ضدزنگ بود.

 

تاریخچه سازه چادری – دانشگاه بغداد

برای دانشگاه بغداد ، مسجدی که توسط والتر گروپیوس طراحی شده بود،

در قالب یک آلاچیق چادری به شکل کلاه ایمنی ساراچن طراحی شده تا فقط در  سه نقطه در تماس با زمین باشد.

این یک چالش منحصر به فرد برای تجزیه و تحلیل طراحی قبل از پیشرفت کامپیوترها بود (شکل 7).

 

تاریخچه سازی چادری

 

به منظور تجزیه و تحلیل ، با مدل کردن یک عنصر گنبدی فوقانی که توسط سه پایه مثلثی شیب دار

به سمت داخل پشتیبانی می شود ، نتیجه حاصل شد.

طراحی سازه چادری تقریباً یک دهه متوقف بود که در طی آن مدل سازی رایانه ای توسعه داده شد.

قبل از اجازه ساخت سازه چادری ، طراحی مجدد با استفاده از فناوری جدید انجام شد

که منجر به صرفه جویی قابل توجه 30 درصدی در تقویت سازه مورد نیاز شد.

دوره 25 ساله از اوایل دهه 1950 ، عصر طلایی ساخت و ساز سازه های چادری در سراسر جهان بود.

 

تاریخچه سازه چادری – یک فاصله فضایی

تاریخچه قاب های سه بعدی

در اواخر قرن بیستم ، الكساندر گراهام بل تایید كرد كه گسترش صلبیت ذاتی یك نوار مثلثی

از میله ها به سه بعد كه دارای چهار ضلعی است ، منجر به ایجاد یك فضای سه بعدی و  ساختاری قوی و پایدار می شود.

سازه های قاب فضایی که از مناطق بزرگی مانند  پایانه های فرودگاهی استفاده می شود ، در نیمه دوم قرن بیستم رایج شدند.

تعدادی از سیستم های مختلف فضایی تجاری تجاری ، Mero ، Octet و Cubic ،

توسعه یافته اند که هر یک از عناصر اتصالات سازه چادری منحصر به فرد در گره ها استفاده می کنند.

 

تاریخچه سازه چادری – سازه فضایی

من برای اولین بار یک قاب فضایی برای سقف یک مرکز همایش در بیرمنگام ، آلاباما در اوایل دهه 1970 تکمیل کردم

که از میله های جوش داده شده و پیچ خورده معمولی به جای یک گره ثبت شده استفاده کرد.

این پروژه با استفاده از تقریب برای نیروهای عضو مشتق شده از یک قیاس اسلب دو طرفه ،

یک رویکرد محافظه کارانه در صورت عدم وجود مدل سازی رایانه طراحی شده است که بعداً در دسترس قرار گرفت.

فرصت توسعه منحصر به فردترین کاربرد فن آوری قاب فضایی در اواخر دهه 1970

با طراحی مرکز همایش های جاکوب جاویتس در نیویورک رخ داد.

معمار این پروژه جیمز فرید از پی پی کابردریت بود. در این طرح یک سقف فریم فضایی به مساحت 60،000 متر مربع ساخته شده است (شکل 8).

 

تاریخچه سازی چادری

 

تاریخچه سازه چادری – طراحی سازه فضایی

چالش این بود که یک سیستم ساختاری طراحی شود که بتواند از  سازه اصلی پشتیبانی کند.

طرح این مرکز از ماژول های تکرار شونده 3 متر مربع ، عمق 1.5 متر ، با پشتیبانی 27 متر از مرکز در هر دو جهت ساخته شده است.

با افزودن یک خرپا با استفاده از همان هندسه چهار ضلعی در طول هر خط ستون ، قاب فضایی سخت تر شد

 

تاریخچه سازه چادری – سازه فضایی در عملکرد سازه های چادری

به دور از محل نمایشگاه ، سقف پشت بام به منظور ایجاد یک سالن ورودی و یک گالری با هندسه ای که با مفهوم قاب فضایی یکپارچه است

و با استفاده از همان عناصر چهار ضلعی برای چرخاندن گوشه های افقی و عمودی استفاده می کند.

بنابراین ریتم ساختاری یکپارچه سازه چادری از المان های افقی به عمودی جریان می یابد.

این پروژه با استفاده از برنامه های رایانه ای برای تجزیه و تحلیل و طراحی اعضای سازه چادری استفاده شده است.

 

تاریخچه سازه چادری – ساختارهای کششی

تاریخچه سازه چادری – مرکز هنرهای متروپولیتن بوستون (MeBAC)

مقدمه

در سال 1958 با پیشرفت به ساختارهای کششی ، یک تئاتر موقت تابستانی در بوستون ، ماساچوست.

برنامه ریزی شده با استفاده از  خیمه چادری مورد نیاز شد

. با این حال ، معمار ، کارل کوچ ،می خواست  از پست مرکزی که به طور معمول در چنین چادرهایی یافت می شود ، جلوگیری کند.

توسط پل ویدلینگر که یک غشاء پارچه را به شکل یک لنز ،  به عنوان یک ساختار جایگزین برای سقف چادری پیشنهاد شده است ،

که در اطراف محیط آن به یک حلقه فولادی با پشتیبانی ستون متصل شده است.

 

مشخصات طرح

این غشاء به عنوان پارچه نایلونی پوشیده از وینیل که با هوای فشرده سفت و محکم پمپ شده در فضای بین هر دو سطح ارائه شده بود ، پیشنهاد شد.

برنامه های سازه های پشتیبانی شده از هوا ( سازه بادی ) با حباب های کروی

سبب ایجاد  یک سقف چادری ،  با مساحت 1600 متر مربع را فراهم می آورد. (شکل 9).

 

تاریخچه سازی چادری

 

جزئیات بارگذاری

سقف دایره ای به قطر 43.5 متر در وسط 6 متر ارتفاع داشت ، معادل شعاع انحنای 76 متر برای هر یک از این دو غشا.

از آنجا که از سقف پارچه ای  فقط در تابستان ها استفاده می شد ، تنها بار در نظر گرفته شده برای این طرح ، باد بود.

به دلیل مشخصات نسبتاً ساده ، نیروهای بادی در واقع حداقل بودند ،

با افزایش محلی در نزدیکی لبه های اصلی که تا حدی از اثر اسپویلر حلقه فولادی جبران شده است.

این منجر به ایجاد بار طراحی 0/5 کیلو نیوتن در مترمربع برای غشای فوقانی

و همان فشار داخلی می شود که بر روی غشای پایین عمل می کند.

پارچه نایلونی مورد استفاده در این برنامه قبلاً توسط سازنده والتر برد برای radomesFootnote1 استفاده شده بود

اما این اولین بار بود که وی با یک سقف بسته شده و دایره ای شکل روبرو شده بود.

 

جزئیات طرح و فرم سازه چادری

برای تقویت لبه ها ، برد پیشنهاد استفاده از کابل پلان پوشیده از پلاستیک را به عنوان یک محل بین نقاط اتصال به حلقه فولادی پیرامونی ارائه داد.

دو غشایی که به طور جداگانه ساخته می شدند در یک فضاا در امتداد لبه با یک زیپ بزرگ به یکدیگر پیوستند.

سقف حاصل از آن ، جدا از حلقه فولادی ، تنها 1.5 کیلوگرم در متر مربع وزن داشت ، که برای سقف با این اندازه بسیار قابل توجه است.

مفهوم اصلی این سازه شامل استفاده از دایره پارچه ای به عنوان فرم  سقف بتونی پوسته نازک

و عایق بندی فلز با بتن و در نتیجه تبدیل ساختار موقتی به یک دائمی می باشد.

این کار هرگز انجام نشد و در حقیقت قرار بود در پایان اجرای این  سقف

نخستین استفاده موفقیت آمیز خود به عنوان یک تئاتر تابستانی ، رقم بخورد

متأسفانه ، طوفان پیش از آنکه کارگران بتوانند سقف را پایین بیاورند ، به بوستون رسید

و کل سازه دچار انهدام گردید – پایان غم انگیز برای یک ساختار پارچه ای بی نظیر.

 

تاریخچه سازه چادری – مرکز کارلتون

چند سال بعد ، فرصتی برای استفاده دوم از مفهوم دایره بوجود آمد ،

این بار برای سقف کمی کوچکتر از یک اسکیت در یوهانسبورگ ، آفریقای جنوبی (شکل 10).

 

تاریخچه سازی چادری

 

در آن زمان ، صنعت ساخت و نصب سازه چادری  مترقی شده بود و پارچه ای با کیفیت بالاتر در دسترس بود ، فایبرگلاس با روکش تفلون.

به دلیل استحکام کششی بالای این پارچه جدید ، می توان ظاهر  را به یک نمای براق کاهش داد.

 

تاریخچه سازه چادری – دانشگاه ریاض

در اوایل دهه 1970 ما مشغول طراحی یک عرصه کالج در صحرا بودیم.

برای این ساختار ، ایده ای را برای اولین بار توسط دیوید گیگر برای نمایشگاه جهانی 1970 در اوزاکا ، ژاپن استفاده کردیم.

عرصه ای که ما طراحی کردیم شامل یک سقف با پشتیبانی با سیم و کابل محکم بود (شکل 11).

 

سایبان چادری

 

تاریخچه سازه چادری – گنبد جورجیا

مقدمه

در سال 1987 با ایجاد کمیسیون برای 70،000 صندلی استادیوم فوتبال در آتلانتا ، جورجیا ،

فرصتی برای پیشرفت بزرگ در طراحی ساختار کششی سبک وزن به وجود آمد.

در طرح بیضی ، سقف این ورزشگاه 240 × 193 متر مربع است.

با تکیه بر ایده ای که برای اولین بار توسط باکمینستر فولر در سال 1954 شرح داده شد

که وی “گنبد آسپیراسیون” نامید ، ما یک طراحی جدید ساختیم که ما آن را “گنبدهای تناستار” نامیدیم.

 

مشخصات طراحی

فولر طرحی را ارائه داد که شامل مجموعه ای از قلاب های پلاستیکی کوچکتر

که از یک حلقه فشرده سازی بیرونی تا مرکز عرصه می باشد ، می شود.

این حلقه ها ابتدا توسط کابل هایی از یک حلقه فشاری محیطی تا پایین اولین حلقه داخلی

و پس از آن کابل ها از بالای آن حلقه تا پایین حلقه داخلی بعدی  پشتیبانی می شدند

ما این مفهوم را تغییر دادیم ، قلاب های فولادی را با پست های فولادی جایگزین کردیم ،

ایده ای که ابتدا توسط دیوید گیگر برای یک عرصه مدور در سئول پیشنهاد شد

و سپس کابل های مورب را برای حمایت از این پست ها به جای کابل های شعاعی مورد استفاده قرار دادیم. (شکل 12).

 

سایبان چادری

 

ساختارهای مرتبط

همچنین برای مطابقت با پیکربندی بیضی شکل ورزشگاه فوتبال ایده آل بود.

می توان این ساختار را از خرپاهایی دانست که در آن قسمت وتر پایین قطع شده

و در امتداد خطوط حلقه ها به طرف دیگر نصب می شود.

کابل های آکورد بالا که در یک هندسه مثلثی قرار گرفته اند ،

باعث می شوند پانل هایی با شکل زین که در این حالت قرار داشتند ،

فاصله قطعات سقف بر اساس بزرگترین عرض پانل پارچه عملی ایجاد شده است ، محدود به تنش مجاز در پارچه که معلوم است زیر 30 متر باشد.

 

شرایط نصب سازه چادری

سرانجام ، پیوستن به قسمتهای مختلف سازه ، چالشی را به وجود آورد.

از آنجا که این یک ساختار سفت و سخت نیست ، لازم است انعطاف پذیری بین پست ها

و شبکه کابل بالا و همچنین بین پست ها و کابل های حلقه پایین حفظ شود.

به دلایل عملی از قبیل محدودیت اندازه قرقره برای انتقال کابل ، حداکثر قطر کابل به عنوان 100 میلی متر انتخاب شد.

این منجر به  استفاده از حلقه های پایین با حداکثر چهار کابل شد.

گره اتصال کابل های حلقه ای به پستهای عمودی و کابلهای مورب

به دلیل ضعف اقتصادی توسط  جوشکاری و نه ریخته گری طراحی شده بود. ( تاثیر در قیمت سازه چادری )

حتی اگر طرح بیضی سقف با استفاده از تنها دو بخش دایره ای تنظیم شده بود

(یکی برای طرفین و دیگری برای انتهای آن) ، هنوز هم تعداد زیادی گره مختلف وجود دارد که برای کارایی ، ریخته گری لازم است.

گره های بالای پستها نیز پیچیده بودند زیرا کابل های دو طرف گره در دو صفحه مختلف قرار دارند.

 

اتصالات و عملکرد سازه چادری

یک صفحه خم شده با میله های فولادی جوش داده شده به آن

برای ایجاد زین برای کابل های آکورد پیوسته این مشکل را حل کرده است.

ساختار سقف کابل به یک حلقه فشاری محیطی متصل شده است که جدا از مهار گنبد ،

میان هندسه گنبد کابل و هندسه غرفه های زیر واسطه است.

گنبد کابل از دو بخش دایره ای استفاده می کند ،

حلقه فشاری یک تیر جعبه بتونی 8 × 2.4 متر است

که در لنت های تفلون هدایت شده در بالای ستون های بتنی قرار دارد.

بار مرده گنبد کابل تکمیل شده ، بسیار کم باورنکردنی 0.3 کیلو در مترمربع است

این ساختار در سال 1991 تکمیل شد.

 

تاریخچه سازه چادری – ورزشگاه La Plata “Twindome”

مقدمه

در سال 1997 روبرتو فریرا برای یک مجتمع ورزشی جدید در لا پلاتا ، آرژانتین ،

برنده مسابقه شد که شامل 45،000 ورزشگاه صندلی فوتبال است.

پیشنهاد این استادیوم تا آنجا که می خواست هویتی برای دو تیم فوتبال که قرار است در آنجا بازی کنند ، ارائه کند ، بی نظیر بود.

این کار با طرحی صورت گرفته است که از دو دایره به قطر 170 متر با فاصله 48 متر از هم فاصله گرفته شده است ،

و چیزی شبیه به یک نماد مستر کارت ایجاد می کند.

 

مشخصات پیشنهادی

ما سقف چادری  استادیوم را با استفاده از مفهوم Tenstar Dome که برای Georgia Dome ساخته بودیم پیشنهاد دادیم.

با این حال ، به دلیل گوشه های مجدداً در دو طرف که در آن دو دایره از هم قرار گرفته اند ،

این طرح بسیار پیچیده تر به نظر می رسد.

یک سازه قوس مانند ، دو نیمه سقف را تقسیم می کند

که برای آکورد بالای و برخی از اعضای وتر پایین به اعضای سفت و سخت احتیاج دارد.

این سازه قوس تغییرات جدیدی را در طراحی قبلی گنبد کابل ایجاد کرده

و سازگاری مفهوم Tenstar Dome را با هندسه های غیرمعمول نشان داده است (شکل 13).

 

سایبان چادری

 

مشخصات طرح

در پیرامون سقف ، یک حلقه فشرده سازی مثلثی فولادی به طول 9 متر عرض و حدود 13 متر ارتفاع

(مطابق با ارتفاعات متغیر بالای کاسه صندلی های گرم شده) وجود دارد.

پست های عمودی این خرپا فشرده سازی ، یک گالری colonnaded در قسمت پشت پایه را تشکیل می دهد.

این عرصه به طور طبیعی با یک محیط باز و دهانه 15 متر قطر در هر یک از دو قله سقف تهویه می شود.

اینها با یک تاج آسمان پوشاننده و صفحه باران محیطی پوشیده شده است

که جلوه ای از یک گلبرگ را می دهد.

 

پروسه نصب سازه چادری

این کار با ساخت کاسه مخصوص غرفه ها و ساختار حلقه فشرده سازی که هر دو در سال 2000 به پایان رسید ، آغاز شد.

مشکلات مالی شروع مرحله بعدی تا سال 2013 را به تأخیر انداخت و شامل احداث گنبد کابل

با استفاده از پارچه فایبر گلاس روکش شده تفلون 24٪ شفاف برای تشکیل حلقه حلقوی بر روی غرفه ها شد.

مرحله آخر برای تکمیل پوشش پارچه بر روی مرکز سقف در انتظار ترانشه دیگر بودجه است (شکل 14).

 

سایبان چادری

 

تاریخچه سازه چادری – آینده

نتایج و تفاسیر

همانطور که از مثالهای بالا دیده می شود ، نوآوری در طراحی هم در نتیجه نیاز

و هم در پاسخ به آخرین ابزارهای تحلیلی موجود و فناوری مواد به وجود می آید.

هنگامی که طراحان ولاریوم سایه خورشیدی را بر روی غرفه های روم کولیزئوم پیشنهاد دادند ،

آنها این کار را از نیاز به محافظت از تماشاگران در برابر گرمای شدید خورشید انجام دادند.

آنها متوجه شدند که سایه نیازی به ماندن در محل نیست ، بنابراین طراحان تصمیم گرفتند که آن را جمع کنند.

( سازه های چادری متحرک )

 

شرایط کنونی و کاربردهای سازه های چادری

امروزه به پشت بام های قابل جمع شدن بر روی عرصه ها و ورزشگاه ها مورد نیاز است

زیرا باران و برف مانع استفاده از تسهیلات در هوای نامناسب است.

با این وجود در هوای خوب ، تماشاگران مسابقات ورزشی می خواهند خارج از خانه باشند.

برای رفع این نیاز ، بامهای قابل جمع شدن با استفاده از خرپا های استیل سوار بر روی ریل ها ساخته شده اند

و پوشیده از سقف های سفت و سخت یا پارچه ای هستند.

برای یک میدان گاوبازی در ساراگوزا ، اسپانیا ، یورگ شلاویچ با یک ساختار موجود روبرو شد

که نمی تواند وزن یک سقف خرپا سنگین را به دوش بکشد.

 

مشخصات مورد نیاز ساختار پشتیبانی

بنابراین ، او با استفاده از یک سقف کابل مدور با پارچه ای

که در امتداد کابل های شعاعی با یک قسمت پرده ای به قطر 36 متر قرار گرفته است ،

ایده دیگری به وجود آورد که می تواند به سمت مناطقی بالاتر از وسط عرصه جمع شود.

برای استادیوم های بزرگ ، مفهوم Tenstar Dome روش دیگری را پیشنهاد می کند.

ما یک مفهوم سقف جمع شونده سازگار با ساختار انعطاف پذیر یک گنبد کابل ،

در ابتدا در سال 1993 برای یک پروژه در بوسان کره ایجاد کردیم (شکل 15).

 

سایبان چادری

 

این سازه که به صورت دایره ای شکل است ، با چهار بخش عملی شکل پای طراحی شده بود

که برای آشکار کردن یک حلقه دایره ای باز می شود.

هر یک از این بخش ها شامل بخش های منعطف و انعطاف پذیر پوشیده از پارچه سفت شده قوس فولادی بودند

که یک سری مداوم از بخش های زین شکل ایجاد می کردند (شکل 16).

 

سایبان چادری

 

شرایط طراحی و الزامات

از آنجایی که بخش های قابل جمع شدن نسبت به نیروهای بالابری احتمالی سبک تر هستند ،

چرخ های مهیج در بخش های کانال شکل سوار می شوند تا از نیروی جاذبه و نیروهای بالابری پشتیبانی کنند.

مفصل بخشها به گونه ای است که می توانند از دو جهت انعطاف پذیر باشند ، مطابق با انعطاف پذیری گنبد کابل پشتیبان.

مفهوم سیستم کشش یک درایو زنجیره ای بود که در آن دسته های درایو روی سقف متحرک سوار شده

و یک زنجیره پیوسته روی یک کانال در ریل های مقطعی قرار دارد.

این زنجیره در اطراف شاخه های بیکار حلقه می شود و گیرنده درایو را درگیر می کند.

 

تکنولوژی های نوین ترکیبی الکتریکال و مکانیکال

موتورهای برقی روی سقف متحرک بالاتر از هر چرخ نصب شده اند

و اندازه آنها برای باز کردن یا بسته شدن سقف در طی 15 دقیقه امکان پذیر است.

هر برگ از سقف متحرک مجهز به چندین غلتک است

که بصورت الکترونیکی به هم پیوسته اند تا از بین بردن افت برگ جلوگیری کند.

پیش بینی می شود که سقف زیر وزش باد کمتر از 10 متر بر ثانیه کار کند

و در صورت افزایش باد در این سرعت ، کنترل اتوماتیک متوقف خواهد شد.

این مفهوم را می توان در دهانه مستطیل شکل روی استادیوم فوتبال یا عرصه تنیس استفاده کرد.(شکل 17).

 

سایبان چادری

 

برای بخشها یک مفهوم متناوب امکان پذیر است ، شامل استفاده از تابلوهای تاشو ،

تا حدودی مانند سایه رومی ، استفاده از پارچه ای که بدون شکستن خم شود ، مانند پلی استر به جای فایبرگلاس ، ضرورت دارد.

هر دوی اینها پیشنهادهای عملی هستند که فقط در انتظار مشتری آینده هستند.

 

 نتیجه

تقریباً هفتاد سال است که از اولین بار که مداد را روی کاغذ ریختم و قانون اسلایز خود را به عقب و جلو کشیدم

تا طراحی سقف هنوز هم باشکوه خیابان سن لوئیس پریوری را تجربه کنم ،

تقریباً در هفتاد سال شاهد پیشرفت چشمگیر در مواد و فناوری بوده ام.

این پیشرفت ها طراحی های من را راهنمایی کرده و منجر به افزایش کارایی و پیچیدگی شده است.

نسل های بعدی از هدایت یک مداد در یک ورق کاغذ گرفته تا ضربه زدن به صفحه کلید

در حالی که به صفحه کامپیوتر خیره شده اند ، از فشار دادن یک قانون اسلاید

به کلید دادن به دستورات در یک ماشین حساب مکانیکی و اکنون یک رایانه دیجیتالی رفتند.

مواد قدیمی تر مانند فولاد و بتن بهبود یافته و به طور چشمگیری قوی تر هستند.

مواد جدیدی از قبیل پارچه های با استحکام بالا ، فیلم های شفاف و سرامیک استفاده شده است.

همه این پیشرفت ها در ساختارهای اصلی گنجانیده شده اند.

اما ، واقعیت واقعی برای آینده این است که برای هرگونه بهبود در مواد و فناوری تحلیلی ، طراحانی وجود دارند

که می توانند نحوه استفاده از اینها را به روشهای نو و ابتکاری پیدا کنند.

در سال های آینده ، من انتظار دارم که طرح های دیدنی و جذاب ایجاد شده توسط معماران و مهندسان برای این پیشرفت ها باز شود.

 

یادداشت

1 – والتر برد ساختارهای پنوماتیک موسوم به “رادیوم” را در دهه 1940 برای نیروی هوایی ایالات متحده

به عنوان سازه های قابل حمل برای محافظت از آنتن های راداری از عوامل

محیطی مانند باد و باران که می تواند سیگنال را ایجاد کند ، توسعه داد.

 

نویسنده
ماتیس لوی

 شرکت سازه چادری آلفا ، مجری تخصصی طراحی و اجرای سازه های چادری  ( نسل جدید )

 

شما می توانید برای مشاهده محصولات ما به لینک زیر مراجعه نمایید

محصولات

Visits: 990