سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

سایبان ایستگاه

سقف چادری – کاربردها

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس ، جهت پوشش فضای لازم برای مسافرین طراحی و اجرا می گردد.

علاوه بر آن نیز بعنوان المان شهری و یک نماد معماری هم محسوب می شود.

از دیگر کاربردهای اساسی و مهم سازه چادری می توان به حفاظت کاربران آن از نور مضر خورشید و بارش های برف و باران اشاره نمود.

 

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

ایستگاه اتوبوس ادمونتون

شورای شهر و شهرداری لندن برای طرح توسعه مجدد ایستگاه اتوبوس ادمونتون (Edmonton Green Bus Terminus) ،

تصمیم داشتند تا علاوه بر تغییر ظاهری این ایستگاه ، ساختار پیش بینی شده بتواند

بعنوان یک المان معماری شهری زیبا در کلان شهر لندن خودنمایی کند.

از این رو به سراغ شرکت های پرآوازه ای رفتند که پیشتر نیز بارها با آن ها همکاری های گسترده ای را

برای تغییر و تحولات شهری انجام داده بودند.

 

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

برگزاری مناقصه و انتخاب طراح

در بین تولیدکنندگان مطرح سازه های چادری ، شرکت خوشنام Architen Landrell ،

با همکاری معمار برجسته Lyons Sleeman Hoare ، بدین منظور انتخاب شدند.

البته این دو معمار طبق قوانین شهرداری ها برای انتخاب پیمانکاران ، پس از شرکت در مناقصه ،

برنده پیشنهاد طراحی شدند.

چون بالاترین امتیاز فنی را کسب نموده بودند ؛

از طرفی هم سوابق درخشان آنان باعث پیروزی در مناقصه گردید.

به منظور دسترسی سریع به خدمات شرکت ما می توانید از طریق لینک زیر وارد شوید :

خدمات سازه چادری آلفا

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

تصویر شماره دو (2) – نمایی از زیر سازه چادری با جزئیات روشنایی آن

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

طراحی سازه چادری

از آن جایی که ایستگاه اتوبوس شماره 26 ، دهمین ایستگاه شلوغ لندن محسوب می گردد ،

و بطور متوسط هر ساله حدود 5 میلیون مسافر از این ایستگاه جابجا می شوند ،

از این رو طراحی سازه چادری می بایست با نهایت ظرافت انجام می شد.

قرار بر این شد تا مهندس لندرل طراحی معماری آن را انجام داده و مهندس Lyons Sleeman Hoare نیز

طراحی سازه آن را بر عهده بگیرد.

البته این دو مهندس برجسته در کنار یکدیگر و به موازات هم و بطور همزمان و با مشورت همدیگر ،

کار طراحی معماری و سازه این پروژه را انجام دادند.

 

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

طراحی معماری

طرح ارائه شده توسط معمار لندرل به کارفرما، یک سایبان چادری بالدار بود که با خلق یک المان ورودی خیره کننده ،

می توانست پناهگاهی برای کسانی باشد که در زیر آن منتظر اتوبوس هستند.

برای نمایش هر چه بهتر فرم بالدار این سایبان پارچه ای ، در قسمت میانی سازه ،

از فرم آرک استفاده شده و دو کمان خمیده را از سمت داخلی آن ها بهم متصل می کند.

 

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

طراحی استراکچر فلزی

پس از آنکه معمار لندرل طرح اولیه را ارائه داد و توسط کارفرما تأیید شد ، مهندس Lyons Sleeman Hoare

کار طراحی سازه ی آن را شروع نمود.

ایشان در شاکله ی اصلی سازه از دو ردیف ستون های CHS با سطح مقطع 219 میلی متری استفاده نمود ،

که این ستون ها از قسمت ورودی ایستگاه شروع شده و تا انتهای آن نیز ادامه می یافت.

این ستون ها توسط تیرهای مورب با پروفیل لوله قطر 114 میلی متری بهم متصل گردیده اند.

تیرهای مورب به شکل ضربدری و متمرکز از هر ستون به سه تیر با فرم آرک وصل شده و آن ها را مهار نموده است.

در تصویر اصلی و نیز تصویر شماره سه (3) ، جزئیات این مواردی که عرض شد را می توانید به وضوح مشاهده نمایید.

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

تصویر شماره سه (3) – نمایی کلی از سایبان ایستگاه اتوبوس

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

جانمایی و اتصالات پارچه

این پارچه از طریق پروفیل مخصوص آلومینیومی که بطور اختصاصی توسط معمار لندرل طراحی شده است ،

به بالای اسپارهای نورد متصل شده و توسط پیچ ها و اتصالات مخصوص به سازه ی فولادی فیکس شده اند.

لازم به ذکر است که پارچه ی مصرفی توسط کمپانی مهلر آلمان تولید شده و وزن آن در هر مترمربع برابر با 950 گرم می باشد.

با هدف حفاظت کامل کاربران از نور مضر خورشید ، در این پارچه از فن آوری Unti UV بهره برده اند.

جنس این پارچه نیز از پلی استر بوده که با روکش پی وی سی در دو غشاء بیرونی و داخلی پارچه پوشانده شده است.

به منظور تأمین روشنایی در شب ، از سیستم نورپردازی خاص پروژه های شهرداری لندن استفاده کرده اند.

 

سایبان پارچه ای ایستگاه اتوبوس

نصب و تحویل نهایی

در نهایت پس از 10 هفته تلاش مستمر و شبانه روزی ، ماحصل و نتیجه ی این همکاری ، یک سازه چادری با طرحی مفهومی بود.

که توسط تیم فنی و تخصصی شرکت Architen Landrell و مهندس Lyons Sleeman Hoare به مرحله انجام رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *