سازه پارچه ای

سقف چادری

سایبان پارچه ای باغ وحش ، با هدف پوشش بخشی از فضاهای مخصوص حیوانات پارک حیات وحش ساخته و نصب می گردد. عموماً این نوع سازه ها در طرح هایی همچون آرک قوسی و آلاچیق طرح سالن قابل ارائه هستند.

 

سایبان پارچه ای باغ وحش

پارک حیات وحش وینگهام – محل نگهداری پنگوئن ها

در یک منطقه ی بسیار کوچک در شهرستان هیورن ایالت انتاریوی کشور کانادا ، یک مرکز حیات وحش برای نگهداری از پنگوین ها وجود دارد. از آنجایی که بازدید کنندگان در فصول مختلف سال از این مرکز با مشکلاتی همچون قرارگیری در معرض تابش های مضر خورشید و نیز بارش ها همراه بودند ، مدیریت این مجموعه تصمیم گرفت تا با ایجاد یک فضای سرپوشیده برای رفع این معضل اقدامی مناسب انجام دهد. کارفرما علاوه بر رفع مشکلات موجود ، به دنبال یک طراحی منحصر بفرد برای ایجاد حس زیبایی شناسی در محوطه ی پارک هم بوده است. لازم به ذکر است که محوطه ی نگهداری پنگوئن ها یکی از مناطق بسیار پر طرفدار و پر بازدید این مجموعه می باشد.

 

سایبان پارچه ای باغ وحش

تجربه جدید با یک تیم قدیمی

برای رسیدن به خواسته هایی که در بالا عرض شد ، بدون آن که زمان زیادی را صرف ساخت و سازهای رایج نمایند و نیز تداخل کار ساخت یک سازه ، بازدیدکنندگان مجموعه را دچار مشکل نماید ، به همین منظور طبق تجربه ی قبلی کارفرما ، تصمیم گرفتند تا از سازه های چادری استفاده نمایند. این مجموعه پیشتر نیز تجربه ی کار با یک شرکت متخصص در این زمینه را داشته است. نام این شرکت Street space group می باشد. به همین منظور از کارشناسان فنی این شرکت دعوت به عمل آورده شد تا در محل پروژه حضور یافته و پیشنهادات خود را ارائه نمایند. این تصمیم زمانی گرفته شد که کارفرما یک تجربه بسیار عالی را با این شرکت در اوایل سال 2016 میلادی برای پوشش سقف رستوران پارک خود داشته است.

 

سایبان پارچه ای باغ وحش

طراحی سازه و مشخصات استراکچر فلزی

تیم فنی شرکت نوعی سایبان غشایی کششی را موسوم به ORION barrelvault with با یک ساختار قاب فولادی زیبا که فرمی متقارن داشت پیشنهاد نمود. این طرح پس از آن ارائه گردید که کارفرما می خواست تا یک ظاهر مینیمالیستی نوگرایانه را که متناسب با ساختار ساختمان های مجاور و محوطه ها بود اجرا نماید. طرحی که شرکت ارائه داده بود می توانست یک سقف غشایی نیمه شفاف را شامل شود که از تابش اشعه های ماورای بنفش خورشید جلوگیری نموده و تا 30 درصد نیز نور روز را به زیر سقف پارچه ای منتقل کند تا بدین صورت در کاهش مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.

تصویر شماره سه (3) – نمایی زیبا از سازه چادری طرح آرک باغ وحش

سایبان پارچه ای باغ وحش

چالش های پروژه

از چالش هایی که در این پروژه وجود داشت می توان به دسترسی های سخت به پیاده روها و راهرو هایی باریک جهت استفاده از تجهیزاتی همچون بالابرها اشاره نمود. به منظور نصب و راه اندازی این سقف پارچه ای با طرح آرک در ماه ژانویه سال 2016 میلادی ، مسائل مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

از جمله ی این مسائل می توان به ایجاد بستری مناسب جهت نصب تشک های مخصوص بر روی زمین اشاره کرد. تیم تخصصی نصب این اطمینان را به مدیریت مجموعه داد که آن ها علاوه بر استفاده از تجهیزات ایمنی و استاندارد ، هیچ گونه خللی را در محوطه ی نگهداری از پنگوئن ها ایجاد نخواهند کرد. علاوه بر آن نیز نگهبانان پارک ، پنگوئن های هومبولت را به خوبی تحت نظر داشتند تا وقفه ای در پروسه ی نصب و حمل متریال به محل احداث سازه چادری ایجاد ننمایند. این پروسه دقیقاً پس از زمان تغذیه پنگوئن ها صورت می گرفت.

 

سایبان پارچه ای باغ وحش

اطلاعات فنی پروژه

✔️نام پروژه : سقف پارچه ای باغ وحش
✔️محل اجرای پروژه : پارک حیات وحش منطقه وینگهام شهرستان هیورن ایالت انتاریوی کشور کانادا
✔️زمان اجرای پروژه : ماه دسامبر سال 2016 میلادی
✔️نوع پارچه (غشاء) مصرفی : ORION Barrelvault
✔️مشخصات فنی پارچه مصرفی : غشای ترکیبی معماری – Hiraoka 102 SAC (پارچه نیمه شفاف)
✔️کد محصول : Mehler U220
✔️مشخصات استراکچر فلزی : طراحی بارلر متقارن / کابل استیل ضد زنگ / PPC RAL7012 بازالت خاکستری
✔️کمپانی تولید کننده پارچه : مهلر آلمان – سایبان پارچه ای باغ وحش
✔️طراحی سازه ای : طراحی شده در فضای نرم افزاری برای بار باد تا 100 مگا هرتز
✔️مساحت کل پروژه : فضای تحت پوشش سایه ، 169 متر مربع
✔️کارفرمای پروژه : پارک حیات وحش وینگهام
✔️پیمانکار تخصصی طراحی ، تولید و اجرا : شرکت سازه چادری Street space group

تصویر شماره چهار (4) – طراحی سه بعدی و 3D MAX از سقف چادری پارک حیات وحش وینگام

Visits: 433