سازه چادری
سقف ایستگاه
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس ، برای پوشش سقف ایستگاه های اتوبوس درون شهری
و محافظت مسافران از بارش های باران و همین طور نور مضر خورشید طراحی و اجرا می گردد.
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
ایستگاه اتوبوس شمال غربی ، وستفیلد لندن
ایستگاه اتوبوس (NW Bus Interchange) ، یک پروژه هیجان انگیز است که معمار لندرل ،
صاحب شرکت معروف architten landrell آن را با اشتیاق کامل قبول نموده است.
سی و هفت کوسن از نوع ETFE و با مساحت تقریبی 1200 مترمربع ، یک سایبان پارچه ای بالدار را تشکیل می دهد ،
و می تواند مسافرین وستفیلد White City Shopping را بطور کامل در برابر شرایط متنوع اقلیمی محافظت نماید.
این کوسن های ETFE توانسته اند 60 مترمربع را پوشش دهند ، در حالی که حداکثر نور محیط و روز را
به فضای زیر سایبان منتقل نموده و با ایجاد یک محیط سبک و مطبوع ، احساس امنیت را به کاربران خود می دهد.
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
پوشش پارچه سقف
فویل ETFE بطور 100 درصد شفاف نیست.
دو بالشتک آن دارای یک لایه معمولی با 40 درصد عبور نور می باشد
که به لایه ی بالایی منتقل نموده و تابش نور را به حداقل می رساند.
تیم فنی Architen Landrell هنگام شروع کار بر روی سایبان ایستگاه ، ابتدا طرحی را به کارفرما ارائه نمودند.
اگر چه در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مدت ، بخش طراحی شرکت تغییرات جزئی را ایجاد کرده است.
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
سنسورهای الکترونیکی
همان طور که می دانید ، با هدف کنترل نورپردازی سایبان کوسن ETFE ، می بایست سنسورهایی را
در این سایبان پارچه ای بکار می بردند تا بتوانند سیستم نوردهی آن را از هر نقطه ای از جهان
که بخواهند کنترل نمایند ، . این مسأله به تیم الکترونیک شرکت واگذار گردید.
این سیستم شامل یک ابزار تشخیص و کنترل از راه دور بوده تا از هر جایی قابل دسترس باشد.
با استفاده از سنسورهای متعدد نصب شده در سراسر این ساختار کششی ، می توان به طور خودکار
محیط خارجی ایستگاه را کنترل نموده و فشار کوسن ها را بر این اساس تنظیم می کند.
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
توضیحات بیشتر درمورد سنسورها
این سیستم دارای دستگاه رطوبت سنج داخلی بوده و به معنی آن است که واحد کنترل می تواند
با نظارت بر دما و رطوبت محیط اطراف ، بارش های برف و باران را پیش بینی نموده
و با توجه به این امر واکنش نشان می دهد.
این سیستم کنترل بدون شک موفقیت آمیز عمل نموده است.
با این حال ، برنامه ای بسیار دشوار و سخت و چالشی واقعی در این پروژه بوده است.
با توجه به زمان اجرای مناقصه و انتخاب پیمانکار و مجری ، می توان گفت برای این پروژه
فقط دو ماه زمان وجود داشته تا هم کار طراحی ، هم تولید و همین طور نصب را به پایان برسانند.
تصویر شماره دو (2) – نمایی از زیر سقف و بخشی از کوسن های از جنس ETFE
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
تمدید قرارداد و کار شبانه روزی
مدت پیمان این پروژه یک بار دیگر برای دو ماه کاری تمدید گردید.
با این حال ، با توجه به ساخت و سازهای گسترده در وستفیلد ، خیلی آزادی عملی برای نصب وجود نداشت.
به دلیل مشکلات دسترسی بسیار پیچیده در پروژه های ساختمانی و ساخت و سازهای گسترده در وستفیلد ،
استراکچر فلزی و پارچه این سایبان بطور جداگانه نصب شدند.
برای آن که سرعت کار را بهبود ببخشند و از حداکثر زمان استفاده نمایند ،
تیم نصب شرکت لندرل بطور شبانه روزی مشغول فعالیت در اسمبل نمودن این سازه پارچه ای بودند.
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
چالش های پروژه
با وجود محدودیت زمانی و مشکلات دسترسی به سایت ،
معمار لندرل توانست طبق برنامه ریزی مدیریت این طرح و همین طور برنامه زمان بندی پروژه
این سایبان پارچه ای را پیش از افتتاحیه بزرگ به پایان برساند.
مهندس Skanska McNicholas ، که قبلاً با معمار لندرل روی سیستم های روشنایی پروژه های دیگر کار کرده بودند ،
در این کار نیز ، برای همکاری در سیستم نورپردازی پیاده روی ایستگاه اتوبوس ، مهندس لندرل را بطور خاص انتخاب نمود.
چون به کارفرما این اطمینان را داده بود که تیم فنی شرکت لندرل می تواند
پروژه ی آن ها را پیش از موعد افتتاح تحویل نماید.
سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
جمع بندی
پس از تکمیل پروژه ، تیم Architen Landrell و کارفرما هر دو از نتایج کار راضی بودند.
آدام هال ، مدیر پروژه این طرح برای کلیه پروژه های وستفیلد وایت سیتی گفت :
سایبان چادری اجرا شده در NW Bus Interchange ، به دلیل سخت کوشی و فداکاری تیم لندرل ،
و با وجود فشارهای موجود در پروژه ، با یک جدول زمانی دقیق به پایان رسید.
ایشان در پایان از همه کسانی که در تکمیل موفقیت آمیز این پروژه نقش داشتند تشکر نمود.
تصویر شماره سه (3) – نمای جانبی از سایبان چادری ایستگاه اتوبوس
بدون دیدگاه