سازه پارچه ای
سقف چادری
سقف پارچه ای فرودگاه ؛
امروزه کاربرد سقف ها و سازه های چادری بسیار گسترده بوده و دیگر محدود به اماکن عمومی
معمولی مانند ویلاها ، پارک ها و.. نمی باشد. طرح های مورد استفاده در این نوع سقف ها و
سایبان ها هم با توجه به نوع کاربری آن ها ، دارای تنوع زیادی هستند. از جمله اماکنی که از
سقف های پارچه ای در آن استفاده می گردد می توان به معابر شهری ، ایستگاه های مترو ،
پایانه های اتوبوسرانی ، قطار شهری و راه آهن اشاره نمود.
شما می توانید برای دیدن تصاویر و دریافت اطلاعات بیشتر درمورد انواع سازه های
چادری به لینک های زیر مراجعه فرمائید :
سقف پارچه ای فرودگاه
فرودگاه Zvartnots
پس از آن که یک سایبان در قسمت بیرونی ساختمان ترمینال فرودگاهی Zvartnots جدید ساخته
و نصب گردید ، کارفرمای پروژه کار سقف پارچه ای خود را به یک شرکت پیمانکار محلی داد تا آن را
به مرحله ی اجرا دربیاورد. این شرکت آمریکایی با توجه به شناختی که از گذشته ی نه چندان دور
نسبت به سازه های چادری و یک شرکت بریتانیایی با نام Architen Landrell داشت ، از مدیرعامل
آن دعوت به همکاری نمود تا او را در این پروژه یاری نماید. معمار لندرل نیز پیشنهاد حضور در این
پروژه را پذیرفته و از محل فرودگاه جدید بازدید کرد.
سقف پارچه ای فرودگاه
معرفی شرکت لندرل
شرکت Architen Landrell از پیشگامان و تولیدکنندگان معتبر و شناخته شده در زمینه طراحی ،
ساخت و نصب سازه های چادری در انگلستان می باشد. کارخانه تولید این شرکت در ایالت ولز
جنوبی کشور بریتانیاست. شرکت لندرل علاوه بر طراحی ، ساخت و نصب سازه های چادری ، تولید
پارچه را نیز در زمره فعالیت های خود قرار داده و تاکنون توانسته نیاز به متریال اصلی کار خود را
مرتفع نماید.
سقف پارچه ای فرودگاه
علل انتخاب طرح
کارفرمای پروژه پس از آن که سقف ترمینال جدید فرودگاه Zvartnots ساخته شد ، احساس کرد
که استراکچر فلزی ایجاد شده در سقف ، ظاهر زیبایی نداشته و می بایست آن را توسط متریالی
پوشش داد که هم استراکچر فلزی قابل دید نباشد و هم بتواند ظاهری مدرن و جذاب را به فضای
ترمینال ببخشد. به همین خاطر سازه های چادری را انتخاب نمود ؛ چون می توانست تمام اهداف
کارفرما را تأمین نماید.
سقف پارچه ای فرودگاه
ارائه طرح و تأمین نیازهای کارفرما
معمار لندرل مأمور شد تا یک سقف پارچه ای را در مساحتی بالغ بر 2042 مترمربع پوشش دهد.
در تکمیل توضیحات قبلی باید به این نکته توجه داشت که مهندس لندرل و تیم طراحی اش ، با این
نظر که تمام سقف را توسط سازه های چادری بپوشانند مخالف بودند. نظر معمار لندرل بر آن بود که
اگر یک سقف یکپارچه را نصب کنند ، دیگر نمی توانند از نور روز برای فضای داخلی ترمینال استفاده
نمایند. ایشان طرحی را به کارفرما ارائه داد که پانل های پارچه ای را با فواصل معین و بصورت کاملا
مهندسی شده در سقف قرار داده و از فواصل ایجاد شده در بین پانل ها نیز به منظور تأمین نور محیط
استفاده شود. کارفرما نیز پس از شنیدن دلایل فنی طرح را پذیرفت.
سقف پارچه ای فرودگاه
نوع پارچه مصرفی و جزئیات آن
در این طرح حفره های سقف پنهان می شدند و می توانست کاربران را در برابر اشعه های
مضر خورشید محافظت نماید ؛ از طرفی نیز بخشی از نور مورد نیاز فضای ترمینال از طریق
دیواره و محوطه ی جلویی ساختمان تأمین می شد. این سقف چادری از نوعی پارچه ی
PVC و با الیاف شیشه ای ساخته شده است که به پارچه های ETFE معروف هستند. این
پارچه ها با توجه به نوع بافت خود ، به راحتی نور را از خود عبور داده و می توانند در میزان
مصرف انرژی ، تأثیر بسزایی داشته باشند.
سقف پارچه ای فرودگاه
مزایای خاص و ویژه سازه چادری
از مزایای مهمی که این ساختار پارچه ای دارد و در این پروژه پیس بینی شده است ، حفاظت
کامل بنا در هنگام وقایع غیرمترقبه و مترقبه همانند انفجار بمب و وارد شدن شوک بالا در بنا
می باشد. این ساختار غشایی کششی قابلیت جذب استرس ناشی از انفجار را دارا بوده که
توسط پارچه جذب می شود و برخلاف متریال های ساختمانی رایج ، از بین نرفته و تهدیدی
برای پرسنل حاضر در مجموعه بشمار نمی آید.
تصویر شماره دو (2) – نمایی از پانل های پارچه ای سقف چادری ترمینال فرودگاه Zvartnots
بدون دیدگاه