سازه چادری

سایبان پارچه ای

سقف چادری مدرسه ، بهترین پوشش برای فضاهای روباز مراکز آموزشی همچون مدارس و دانشگاه ها محسوب می شود ؛

به این دلیل که علاوه بر ایجاد سایبان و محافظت 100 درصدی در برابر اشعه های مضر خورشید ، می تواند در سریع ترین زمان ممکن اجرا و یا در صورت نیاز برچیده شده و در مکانی دیگر بطور مجدد نصب شود.

این سازه ها از لحاظ اقتصادی و زمان بندی در پروسه ی ساخت بسیار مقرون بصرفه هستند.

 

سقف چادری مدرسه

مدرسه Cockshut Hill

Cockshut Hill School یک مدرسه در مقطع راهنمایی بسیار موفق در زمینه های آموزشی بوده که در منطقه ی تاریخی یاردلی بیرمنگام واقع شده است.

این مدرسه به عنوان عضوی فعال از گروه آموزشگاه های نودستانس در كوكوت هیل که بخشی از گروه دانشكده های ابتدایی ، متوسطه و فرم ششم محسوب می شود ، هر ساله دانشمندان و نخبه های بسیاری را تحویل جامعه می دهد.

مدرسه Cockshut Hill توانسته است تا در راستای چارچوب های اصلی خود ، بالاترین میزان استانداردهای آموزش و یادگیری را در بین مراکز آموزشی ارائه دهد.

 

سقف چادری مدرسه

انتخاب بهترین متریال ساخت

با توجه به اینکه مدیریت این مرکز آموزشی به دنبال تأمین پوشش لازم برای همه ی فضاهای روباز مدرسه بود و بنا داشت تا طولی معادل 105 متر را که دو بلوک اصلی مدرسه را بهم وصل می کرد با یک متریال جدید بپوشاند ؛

از همین رو از معماران پروژه مدرسه Cockshut Hill در بیرمنگام خواست تا با یک تیم متخصص در زمینه های تولیدات و طراحی سازه های چادری با نام Street space قرارداد ببندند.

مهندسین معمار به شرکت مذکور مأموریت دادند تا یک پیاده روی بصری در جهت محافظت کامل دانش آموزان و کارمندان مدرسه در برایر شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی فراهم کرده و یک گذرگاه امن را با دسترسی آسان طراحی و نصب نمایند.

تصویر شماره دو (2) – نمایی جانبی از سقف چادری غشایی مدرسه Cockshut Hill

سقف چادری مدرسه

چالش های موجود طرح

از آنجایی که شیب طبیعی زمین در این بخش از محوطه ی مدرسه نمی توانست آب های جمع شده ی ناشی از بارش های باران را هدایت نماید ، همین امر مشکلاتی را بخصوص در ماه های سرد سال و در فصل زمستان بوجود آورده بود که از جمله ی آن می توان به یخ زدگی سطح زمین در این نواحی اشاره نمود که همین موضوع می توانست یک خطر جدی را برای دانش آموزان به دلیل احتمال لغزش آنان ایجاد نماید. جالب است بدانید که این مسأله به دفعات در گذشته منجر به تعطیلی مدرسه نیز شده بود!

 

سقف چادری مدرسه

مدل سازی کامپیوتری

پس از آن که طراحی این سقف پارچه ای بطور دقیق توسط مدل سازی در برنامه اتوکد سه بعدی مورد بررسی قرار گرفته و پس از ارائه به کارفرما مورد تأیید و تصویب قرار گرفت ، کار ساخت و نصب سازه چادری پیاده روی مدرسه با تحت پوشش قرار دادن 105 متر مربع از فاصله ی بین دو بلوک از ساختمان ها آغاز شد.

 

سقف چادری مدرسه

ساخت استراکچر فولادی

در ساخت استراکچر این سازه چادری غشایی و در سقف آن از پودر پلی استر گوتینگ برای رنگ آمیزی سازه فولادی گالوانیزه ی آن استفاده شده تا بطور کامل با قاب فولادی سایبان مطابقت داشته و به هنگام قرارگیری در معرض رطوبت و آب های جمع آوری شده ناشی از بارش ها ، هیچ گونه مشکلی در کیفیت سازه ایجاد نگردد.

علاوه بر پوشش سقف که از پانل های جانبی پلی کربنات جامد در قاب های فولادی سازه استفاده شده ، المان های فلزی با فاصله های استاندارد و معین نیز بکار برده شده تا بتواند محافظت کافی را در برابر عناصر موجود در محل بازی دانش آموزان فراهم نمایند.

 

سقف چادری مدرسه

سیستم طراحی مکانیکال و فاضلاب

تیم طراحی مکانیکال شرکت Street space group برای سیستم فاضلاب این سازه چادری تمهیدات خاصی را اندیشیده است تا در زمان لازم (فصول سرد و بارش های باران و برف) ، دیگر با مشکلات سابق روبرو نگردند.

از همین رو از یک سیستم زهکشی مناسب در طراحی استفاده نموده که آب های سطحی جمع آوری شده ی ناشی از بارندگی ها را توسط لوله های آب باران تعبیه شده در موازات ستون های سازه از سقف به سیستم فاضلاب مدرسه منتقل می نماید.

تصویر شماره سه (3) – نمایی زیبا از سایبان پارچه ای مدرسه

سقف چادری مدرسه

جمع بندی نهایی

با هدف اینکه نصب این سقف چادری در عملکرد و نظم مدرسه کوچک ترین خللی ایجاد ننماید ، کلیه ی امور مربوط به نصب در نیمه ی فصل بهار به پایان رسید.

نتیجه ی تلاش و کار شبانه روزی تیم شرکت Street space group ، یک گذرگاه کاملا ایمن بوده که تواسته است محافظت 100 درصدی را از کاربران خود در برابر شرایط مختلف اقلیمی و جوی شامل بارش های باران و برف و همین طور اشعه های مضر خورشید داشته باشد.

 

سقف چادری مدرسه

نتیجه گیری

با ساخت و نصب این سازه چادری ، دیگر روزهای طلایی یادگیری دانش آموزان از بین نرفته و می توانند با خیال راحت مسیر بین ساختمان های آموزشی مدرسه را در هر نوع شرایط آب و هوایی طی نمایند.

 

سقف چادری مدرسه

اطلاعات فنی پروژه

✔️نام پروژه : سقف چادری مدرسه
✔️محل اجرای پروژه : مدرسه Cockshut Hill شهر بیرمنگام کشور انگلستان
✔️زمان اجرای پروژه : ماه مه سال 2018 میلادی
✔️نوع پارچه (غشاء) مصرفی : TRITON Design
✔️مشخصات فنی پارچه : پلی کربنات Multiwall + پانل های اکریلیک جامد
✔️کد محصول : mehler t 225
✔️کمپانی تولید کننده پارچه : مهلر آلمان
✔️نوع طراحی : TRITON Design بصورت متقارن
✔️مشخصات طراحی استراکچر فلزی : ستون های پشتیبانی در اطراف سازه
✔️مشخصات ساخت استراکچر فلزی : ساخته شده با ورق فولادی گالوانیزه و RWP
✔️طراحی سازه ای : طراحی شده در فضای نرم افزاری برای بار باد تا 90 مگا هرتز
✔️مساحت کل پروژه : فضای تحت پوشش سایبان چادری ، حدوداً 1050 متر مربع
✔️پیمانکار تخصصی طراحی ، تولید و اجرا : شرکت سازه چادری Street space group

تصویر شماره چهار (4) – نمایی نزدیک از استفاده قاب های فولادی با پوشش شیشه

Visits: 215