سایبان چادری پل عابر

سایبان چادری

سایبان چادری پل عابر ، با هدف پوشش دهی پل ها و ایجاد سایبانی در برابر نور

خورشید و بارش باران برای مردم طراحی و ساخته می شود.

 

سایبان چادری پیاده رو

ایستگاه شرقی Croydon 

ایستگاه شرقی کرویدون ، شلوغ ترین ایستگاه قطار در شهر لندن می باشد.

در سال 2014 میلادی ، مسئولین خواستار بازسازی مجدد این ایستگاه شدند.

وسط این ایستگاه قطار یک پل عابر پیاده قرار دارد. برای بازسازی این ایستگاه و

طراحی و ساخت سایبانی مناسب آن ، از architen landrell دعوت شد تا در

ساخت این سایبان به آن ها کمک نماید.

سایبان چادری پل عابر

ایستگاه شرقی Croydon 

معمار لندرل برای ساخت سقف پارچه ای این ایستگاه گزینه های زیادی از فلز تا

شیشه را مدنظر داشت. اما او استفاده از کوسن های ETFE  را پیشنهاد داد. زیرا

ETFE در مقایسه با شیشه بسیار سبک تر است و وزنی معادل 1٪ شیشه را دارد ،

رنگ آن روشن است و نصب آن نیز راحت تر و از نظر اقتصادی با صرفه تر می باشد.

 

سایبان چادری پل عابر

ایستگاه شرقی Croydon 

روکش ETFE را می توان با لایه های مختلفی طراحی نمود. اما در این سازه ،

ETFE تنها از یک لایه ساخته شده است. زیرا به صرفه تر بوده و نصب آن نیز

راحت تر از ETFE هایی با چندین لایه می باشد. همچین نگهداری از آن بسیار

آسان تر است. این روکش های ETFE طولی برابر با 105 متر و نیز مساحتی با

800 متر مربع از پل عابر پیاده را بهمراه چهار راه پله ی آن پوشانده است.

سایبان چادری پل عابر

تصویر شماره دو (2) – محل عبور و مرور مسافرین در ایستگاه قطار Croydon

سایبان چادری پل عابر

دیگر ساختارهای بکار رفته در سقف

سایبان پارچه ای موجود ، از مسافرانی که در این ایستگاه می خواهند سوار

قطار شده و یا از آن پیاده شوند ، در برابر شرایط جوی متفاوت مانند تابش نور

خورشید ، برف و باران محافظت می نماید. ناودان ها و حفرهایی در بالای سقف

ETFE نصب شده تا آب باران به آنجا ریخته شود. هاپرهایی نیز در استراکچرهای

فلزی و زیرزمین نصب گردید. این هاپرها ، گرد و غبار موجود در هوا را در خود نگه

داشته و هوای داخل ایستگاه را صاف و تمیز می نماند.

 

سایبان چادری پل عابر

کنترل نور ورودی

به منظور کنترل نور خورشیدی در East Croydon ، معمار لندرل استفاده از روش

Friting را پیشنهاد داد. در این شیوه ، فویل های ETFE توسط الگویی چاپ

می شوند و بدین صورت نور ورودی به فضا را کاهش می دهند. در این سازه ، از

الگویی نقره ای با نقره ی 16 میلی متر استفاده شد. این امر باعث می شود تا

انتقال نور از 85٪ به 74٪ کاهش پیدا کند. با استفاده از این شیوه ، در طول روز از

نور طبیعی بهره برده اما در عین حال دمای محل نیز کنترل شده و چندان گرم

نخواهد شد.

 

سایبان چادری پل عابر

چالش های نصب و هزینه ساخت

ساخت این پل با سرعت بسیار کمی انجام شد. چرا که قطارها دائم از این

محل عبور می کردند. در نتیجه تیم نصب مجبور بود که تنها بین ساعات 12

شب تا 6 صبح سقف ETFE را نصب نماید. این پروژه همزمان با نصب سقف

ETFE در پایانه ی اتوبوس رانی Northampton همراه بود.

این پروژه در مجموع 50 میلیون پوند هزینه در برداشت.

معمار لندرل در پروژه المپیک لندن در سال 2012 میلادی نیز با BAM Nuttall

همکاری داشته است که این همکاری دوباره بسیار مایه ی خرسندی معمار

می باشد.

سایبان چادری پل عابر

 تصویر شماره سه (3) – ایستگاه قطار Croydon و سقف چادری پل عابر بهمراه راه پله های رفت و آمد آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *