سقف چادری
سازه پارچه ای
سازه چادری موزه ، به منظور ایجاد سایبان در برابر نور خورشید و دیگر شرایط آب و هوایی ساخته می شود.
اما نکته ای که باید به آن اشاره نمود این است که از آن جایی که در مرمت بناهای تاریخی خیلی نمی توان دخل
و تصرف کرده و چون باید معماری اصلی بنا حفظ گردد و از طرفی دیگر نیز می بایست محیط خوب و راحتی را برای
بازدیدکنندگان از موزه فراهم شود ، بنابراین بهترین انتخاب در مرمت بناهای تاریخی استفاده از سازه های چادری
می باشد.
سازه چادری موزه
موزه مری رز
در روز 31 ماه مه سال 2014 میلادی ، دولت یک موزه ی هنری را با نام تجاری جدید به نام مری رز افتتاح نمود و
در معرض عموم گذاشت.
این پروژه که توسط شرکت architen landrell انجام شده بود ، حدود بیست سال ساخت آن زمان برده است.
ساخت این سازه های پارچه ای در این کشتی تاریخی 500 ساله ، حدود 50 میلیون پوند هزینه در بر داشت.
تصویر شماره دو (2) – بقایای کشتی تاریخی مری رز
سازه چادری موزه
Hot Box
طراحان برای این کشتی ارزشمند ، از فناوری جدید “Hot Box” استفاده نموده اند.
Hot Box یک جعبه ی شیشه ای می باشد که کشتی را در آن قرار می دهند.
روکش پارچه های بکار رفته نیز از جنس PVC بوده که خاصیت کنترل دما را داراست.
بنابراین با استفاده از این خاصیت پارچه ، بدنه ی کشتی را با روش air-drying
(خشکاندن در هوا) ، خشک نمودند.
به منظور حفاظت از چوب های کشتی نیز آن را به پلی اتیلن گلیکول آغشته نموده اند.
اما خشک کردن بدنه ی کشتی تقریبا دو سال زمان برد و در پایان مرحله ی air-drying
که تا سال 2016 میلادی ادامه داشت ، این ساختار پارچه ای کششی برداشته شد.
سازه چادری موزه
تخریب ساختمان Weymms
معمار لندرل می بایست در پایان مرحله خشکاندن در هوا ، هم Hot Box (جعبه گرم ) داخلی
و هم دو سوم ساختمان Weymms (که موزه ی اصلی می باشد و Hot Box در آن قرار دارد) را
از بین می برد. سختی این کار در آنجا بود که به Hot Box داخلی نباید صدمه ای وارد شود.
سرانجام اما با تمام دشواری های پروژه ، سایبان های کششی برداشته شده و به منظور
حفاظت از تخته های چوبی کشتی ، آن ها را با مواد شیمیایی خاصی سمپاشی می کنند.
تصویر شماره سه (3) – اجرای سیستم Hot Box بر روی کشتی
سازه چادری موزه
همکاری با پیمانکاران مطرح
معمار لندرل از این که مستقیما با پیمانکاران اصی یعنی Mary Rose Trust و Warings ،
همکاری داشته راضی و خرسند می باشد.
ساختار نهایی نیز بسیار زیبا و جذاب شده و معمار از این که در یکی از بزرگ ترین پروژه های
ساخت و ساز میراث فرهنگی در اروپا همکاری داشته است بسیار مفتخر است.
سازه چادری موزه
کشتی مری رز
کشتی مری رز ، یک کشتی Tudor (کشتی بادبانی نظامی مربوط به کشور انگلستان) می باشد
که در سال 1510 میلادی ساخته شده است. این کشتی به مدت تقریبا 34 سال استفاده شد و
سرانجام در سال 1545 میلادی در تنگه ی سولنت غرق گردید ؛ اما بیست سال بعد یعنی در سال
1971 میلادی کشف شده و آن را در سال های اخیر به موزه تبدیل نمودند.
تصویر شماره چهار (4) – خشک نمودن قطعات چوبی کشتی و حفاظت آن ها با مواد شیمیایی خاص
بدون دیدگاه